اخترقت مجموعة من الهاكرز أكبر صفحة مناهضة لحكم الأخوان المسلمين فى مصر على موقع " الفيس بوك " والتي يبلغ عدد أعضائها أكثرمن 75 ألف عضو .

فوجئ رواد صفحة " لا لحكم الأخوان المسلمين فى مصر " برساله تتضمن الآتى : " لا تجادل ولا تناقش إحنا علمنا عليك وأخدنا الصفحه والله أكبر ولله الحمد " فى إشارة الى انه قد تم سرقة الصفحه وأصبحت إدارتها تابعة لمناصري التيار الديني.

أكد الهاكرز أنهم قاموا باختراق الصفحه لرفضهم التيار العلمانى فى مصر وقاموا بفك الحظر عن أعداد كبيرة من المشتركين في الصفحة الذين كانوا من معارضي توجهها .

وفى تعليقهم على اتهامهم بسرقه الصفحه كتب المخترقون: " دلوقتى بس العلمانيين افتكروا ان السرقه حرام ما احنا صفحاتنا طالع عينها سرقه كل يوم لما صفحاتنا تتاخد تبقى الحرب خدعه ...ولما ناخد صفحة احنا يبقى لصوص وحراميه؟

على جانب آخر، قام أصحاب الصفحه المسروقه بإنشاء صفحه أخرى باسم " معارضى حكم الأخوان والسلفية لمصر " وبلغ عدد مشتركيها 4 آلاف مشترك فى أقل من ساعه والعدد فى تزايد مستمر .

وفي ردهم على الاختراق انتقد أصحاب الصفحة المسروقة المخترقين ووجهوا لهم أسئلة حول عدم مهاجمتهم للصفحات التي تتطاول على الذات الإلهية واتهموهم بالنفاق وبنشر البغضاء بين البشر.

وأثارت عملية السرقة تعليقات رواد الصفحة فقال حازم عبد الله: قدرتوا تاخدوا الصفحه بس مش هتقدروا تاخدوا عقولنا ولا حريتنا.

بينما كتبت أمل يوسف : هو شعار حكم الإخوان هيبقى لا تجادل ولا تناقش؟؟ إنت اخترت مره وهى آخر مره.... وقال إسلام حلمى : المسلم لا يسرق وهل تكبر الله على نجاحك فى سرقتك ؟

بينما أشاد البعض بعملية السرقة ومنهم خالد الجريدلي حيث قال: زمان لما كنت بدخل الصفحة دى كنت بدخل برجلى الشمال وأقول اللهم إنى أعوذ بك من الخبث والخبائث دلوقتى الحمد لله بدخل برجلى اليمين وبقول "اللهم افتح لي ابواب رحمتك."